بهرام بیضایی
محقق،نویسنده و کارگردان سینما و تئاتر
تاریخ تولد: 5/10/1317تهران
نمایشها:
نگارش نسخه اول”آرش“؛ 1336
نگارش”اژدهاک“؛ 1338
نگارش طرح فیلم کوتاه”خوابگرد“؛ 1341
ساخت و فیلمبرداری یک فیلم کوتاه(هشت میلیمتری ـ سیاه و سفید ـ 4 دقیقه)؛ 1341
چاپ پژوهش”نمایش در ایران“؛ تهران، مجله موسیقی؛ 1341
نگارش تک پردهایهای”مترسکها در شب“، ”عروسکها“، ”غروب در دیاری غریب“؛ 1341
انتشار سه نمایشنامه عروسکی”عروسکها“، ”غروب در دیاری غریب“ و”قصه ماه پنهان“؛ 1342
نگارش نمایشنامه”پهلوان اکبر میمیرد“؛ 1342
بازنویسی”آرش“؛ 1342
نگارش نمایشنامه”هشتمین سفر سندباد“؛ 1343
انتشار پژوهش”نمایش در ژاپن“ [ترجمه متنها با همکاری داریوش آشوری و سهراب سپهری]؛ تهران، مجله موسیقی؛ 1343
چاپ”نمایش در ایران“؛ تهران؛ 1344
نگارش و انتشار نمایشنامه”دنیای مطبوعاتی آقای اسراری“؛ تهران؛ 1345
نگارش و انتشار نمایشنامه”سلطان مار“؛ تهران؛ 1345
کارگردانی نمایش”عروسکها“؛ تهران، گروه هنر ملی(پخش از تلویزیون ملی ایران)؛ 1345
نگارش و کارگردانی نمایش”ضیافت“؛ تهران، گروه هنر ملی، تالار سنگلج؛ 1346
نگارش و کارگردانی نمایشنامه”میراث“؛ تهران، گروه هنر ملی، تالار سنگلج(25 شهریور)؛ 1346
نگارش نمایشنامه”چهار صندوق“؛ 1346
انتشار نمایشنامه”اژدهاک“؛ تهران، نشر(؟)؛ 1346
نگارش نمایشنامه”دیوان بلخ“؛ تهران؛ 1347
نگارش نمایشنامه”گمشدگان“؛ تهران؛ 1348
چاپ پژوهش”نمایش در چین“ به همراه سه نمایشنامه چینی ترجمه”داریوش آشوری“؛ 1348
کارگردانی نمایش”سلطان مار“؛ تهران، تالار سنگلج(25 شهریور)، شمال کشور؛ 1348
نگارش نمایشنامه”راه توفانی فرمان سپر فرمان از میان تاریکی“؛ 1349
نگارش فیلمنامه”حقیقت و مرد دانا“؛ تهران؛ 1349
نگارش فیلمنامههای”عیار تنها“ و”رگبار“؛ 1349
کارگردانی فیلم بلند سینمایی”رگبار“؛ 1350
نگارش فیلمنامههای”سفر“ و”غریبه و مه“؛ 1351
کارگردانی فیلم کوتاه”سفر“؛ 1351
کارگردانی فیلم بلند سینمایی”غریبه و مه“؛ 1352 – 1351
ساخت فیلم کوتاهی درباره مرگ بر اساس نقاشی مانده از یک اعدامی(ناتمام)؛ 1352
نگارش فیلمنامه کوتاه”ساز“ براساس داستانی از”نصرتالله نویدی“؛ 1353
نگارش فیلمنامه”حقایق درباره لیلا دختر ادریس“؛ 1354
نگارش فیلمنامه”چریکه تارا“؛ 1354
نگارش فیلمنامه”آهو، سلندر، طلحک و دیگران“؛ 1355
نگارش و کارگردانی فیلم بلند سینمایی”کلاغ“؛ 1355
نگارش نمایشنامه”ندبه“؛ 1356
کارگردانی فیلم سینمایی”چریکهی تارا“؛ گروه فیلم لیسار؛ 1357
نگارش نمایشنامه”نوشتههای دیواری“؛ 1357
نگارش و کارگردانی نمایش”مرگ یزدگرد“؛ تهران، تئاترشهر، تالار چهارسو؛ 1358
نگارش فیلمنامه”قصههای میر کفن پوش“؛ 1358
نگارش فیلمنامه”شب سمور“؛ 1359
نگارش فیلمنامه”اشغال“؛ 1359
نگارش فیلمنامه”سلندر“؛ 1359
کارگردانی فیلم”مرگ یزدگرد“؛ 1360
نگارش نمایشنامه”خاطرات هنرپیشه نقش دوم“؛ 1360
تدوین فیلم سینمایی نیمه بلند”بچههای جنوب، جستوجوی دو“ به کارگردانی”امیر نادری“؛ 1360
نگارش فیلمنامههای”روز واقعه“، ”داستان باور نکردنی“ و”زمین“؛ 1361
نگارش نمایشنامه”فتحنامه کلات“؛ 1361
نگارش فیلمنامههای”پرونده قدیمی پیرآباد“، ”عیارنامه“، ”کفش های مبارک“، ”تاریخ سری سلطان در آبسکون“ و”شاید وقتی دیگر“؛ 1363
تدوین فیلم سینمایی”دونده“ به کارگردانی”امیر نادری“؛ 1363
نگارش و کارگردانی فیلم”باشو، غریبهای کوچک“؛ 1364
نگارش فیلمنامه”قلعه کولاک“؛ 1364
نگارش نمایشنامه”پرده خانه“؛ 1364
نگارش فیلمنامههای”طومار شیخ شرزین“، ”گیلگمش“، ”دیباچه نوین شاهنامه“؛ 1365
کارگردانی فیلم سینمایی”شاید وقتی دیگر“؛ 1365 ـ 1364
نگارش فیلمنامههای”آقای لیر“ و”برگی گمشده از اوراق هویت یک هموطن آینده“؛ 1367
نگارش نمایشنامه”جنگنامههای غلامان“؛ 1367
نگارش فیلمنامههای”سفر به شب“ و”مسافران“؛ 1368
نگارش فیلمنامه”فیلم در فیلم“؛ 1369
کارگردانی فیلم سینمایی”مسافران“؛ 1370 –